Neporiadok je najlepší: Prečo by sa deti mali hrať s jedlom! 20.7.2023

Neporiadok je najlepší: Prečo by sa deti mali hrať s jedlom!

5 dôvodov, prečo je dôležité, aby deti pri jedle skúmali (alebo stláčali, štuchali, rozmazávali!) svoje jedlo:

1) Je to zábava
Zo skúseností viem, že pozorovanie detí pri skúmaní jedla v prostredí bez nátlaku zvyčajne sprevádzajú žiarivé úsmevy na ich tvárach. A keď sú pri jedle šťastné a uvoľnené, je pravdepodobnejšie, že si ho budú užívať a vytvoria si k nemu dlhodobo pozitívny vzťah. Hoci môže byť lákavé zasiahnuť a utrieť dieťa, skúste radšej ustúpiť o krok dozadu a s potešením sa pozerať, ako si vychutnáva svoju desiatu.

2) Učenie prostredníctvom zmyslovej hry
Každý odborník na rané detstvo potvrdí, že "príležitosť na hru je príležitosťou na učenie". Túto teóriu možno aplikovať aj na čas jedla. Keď dieťa roztláča kúsok zemiaka, učí sa, ako sa tuhá potrava môže pod tlakom zmeniť na kašu. Keď si deti trú prsty v jogurte, učia sa, aká je štruktúra tekutiny. Keď hádžu jedlo na zem, učia sa o gravitačných silách! Výskum z Univerzity v Iowe naznačuje, že hra s jedlom môže zlepšiť schopnosti dieťaťa učiť sa, najmä v súvislosti s raným rozvojom slovnej zásoby. Štúdia, ktorá bola uverejnená v časopise Developmental Science v decembri 2013, sa zaoberala správaním 72 batoliat pri jedení. Zistilo sa, že deti, ktorým bolo umožnené skúmať potraviny, napríklad ich dotýkaním, šúchaním alebo hádzaním, ich s väčšou pravdepodobnosťou správne pomenovali.

3) Zvyšovanie vedomostí
Deti sa musia cítiť pohodlne a presvedčiť sa, že nové potraviny sú "bezpečné", skôr než ich môžu vložiť do úst. Z toho vyplýva, že ak nevedia, ako potravina vonia alebo ako sa cíti, môžu sa zdráhať ju ochutnať. Rodičia si túto reakciu môžu až príliš často vysvetliť tak, že dieťa nemá rado danú potravinu, hoci v skutočnosti o nej len nevie dosť na to, aby ju chcelo ochutnať.

4) Rozvoj jemnej motoriky
Okolo deviateho mesiaca sa u detí zvyčajne rozvíja schopnosť používať kliešťový úchop, pri ktorom môžu brať veci do rúk palcom a ukazovákom. Pred týmto vekom majú tendenciu uchopovať pomocou celej ruky. Ak deťom umožníte voľne skúmať menšie kúsky jedla prstami, pomôže to rozvíjať ich štipľavý úchop - skúste čučoriedky, hrášok, kukuricu, hrozienka alebo ryžu (poznámka: vždy na dieťa dohliadajte a nikdy ho nenechávajte pri jedle samé).

5) Koordinácia rúk a očí
Či už ide o používanie lyžičiek alebo samostatné kŕmenie, keď to deti robia samy, učia sa, ako dostať jedlo do úst. A hoci väčšina jedla môže spočiatku putovať inam ako do úst, s praxou to rýchlo zvládnu!

Príklady potravín, ktoré si vaše dieťa zamiluje:

  • Variť brokolicu alebo karfiol.
  • Zemiaky alebo sladké zemiaky
  • kúsky banánu
  • ovsená kaša
  • miešané vajcia alebo omeleta
  • Bolonské špagety
  • Mini sendviče
  • Jogurt
  • Ryžový nákyp
Pokiaľ sa jedlo dostane do vlasov, za uši a pod bradu, je to v poriadku. Vo vani to pôjde dolu! Odložte detské utierky, vyhnite sa utieraniu špinavých prstov po celej ceste a nezabudnite, že špinavé jedlo je zdravé jedlo.